fredag 3 november 2017

Från klarhet till klarhet....


Idag var min hovslagare hos oss igen. Cillahästen hade trampat sin sko lite snett, men inte trampat av den. Så min hovslagare fick komma och slå på den igen. Cillahästen gjorde endast ett hopp fram idag när hon höll på med hennes hov. Innan kunde hon göra typ hur många hopp som helst och för att inte prata om när man skulle sko bak.....Men Cillahästen går från klarhet till klarhet. Lite tålamod och det ska nog bli bra ;) Jag har haft några hovslagare till Cillahästen och med varierat resultat och med varierade metoder för att hon ska vara lugn. Jag kan gissa mig till att hon med stor sannolikhet blev sederad när hon skulle skos hos tidigare ägare. Eftersom jag inte vill att hon ska bli sederad och när jag äntligen hittade en ny hovslagare [den jag har idag] var ytterst tveksam till att komma och ska Cillahästen om hon behövdes sederas. Sagt och gjort. Vi tog det i små steg och när hon skulle skos bak så mutade vi Cillahästen med en så kallad slickburk. Gick hur bra som helst. Eftersom hon är positiv till positiv förstärkning i form av mat/godis så stod hon som ett ljus när hon skoddes bak. Jag är bara ledsen över att jag inte kom på detta tidigare så hade hon sluppit alla olika metoder för att hon skulle vara lugn. Jag säger inte att metoderna som användes var varken bra eller dåliga, men med facit i hand så var slickburken definitivt det bästa sättet att få henne samarbetsvillig.

Efter att ha haft och fortfarande har en häst som kanske inte är den lättaste att sko alltid, dock fantastiskt snäll att sko bak just nu ;) så måste jag säga att jag är grymt imponerad av våra hovslagare. Tänk bara deras arbetsmiljö, deras utsatthet och deras tålamod. För att inte prata om känslan de måste ha för att göra ett bra jobb. Jag är glad över att det finns så många duktiga hovslagare runt om som faktiskt ger våra hästar bästa möjliga förutsättning att kunna arbeta på ett bra sätt och ser till deras bästa. Jag hoppas att alla hovslagare där ute vet vilket fantastiskt arbete dom gör. Jag själv skulle aldrig klara av det jobbet. Så vi kanske ska visa bättre uppskattning till våra hovslagare, vilket jag tror att många göra, men jag tror också att många ibland bara tar dem för givet. Jag tror nog att jag har gjort det innan och faktiskt inte tänkt så mycket på det som jag gjort sen jag fick Cillahästen. Så ta hand om era hovslagare för det ska jag göra =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar