måndag 29 juli 2013

Idag blev det ett varmt dressyrpass. Jet var återigen superpigg och traskade på när vi skulle rida till paddocken, samtidigt som hon var rädd för precis allting och trippade förbi det mesta. Så jag beslutade mig faktiskt för att leda henne. Orkade inte riktigt med en superpigg häst som var rädd för allting. Sen hade jag ett fantastiskt roligt dressyrpass i paddocken. Hon arbetade på bra. Dock berättade jag för Elin att hon kändes som en tickande bomb, så vi började att arbeta mycket i skritt. Vi gjorde eller försökte göra en hel del bakdelsvändningar i skritt, vilket gick så där. Jet tyckte det var lite jobbig och blev återigen lite trippig, men några gick bra och några gick mindre bra. Men när hon tyckte det var jobbigt så gick det fortare. Så vi beslutade oss för att göra det från halt i stället några gånger. Och det gick mycket bättre. Sen började vi arbeta lite i trav. Vi arbetade mycket på volten i båda hållen och vi arbetade en hel del med att hon skulle flytta sig för innerskänklen, det vill säga vi gjorde en hel del sidvärtsrörelser i trav, bara några steg. Det tyckte hon nog var kul, för hon lyssnade bra och arbetade på, men efter ett tag tyckte hon det var jobbigt, så blev hon springig. Vi avslutade med att arbeta i olika övergångar, från skritt till trav, från trav till skritt och skritt till halt. Vi försökte få henne att behålla formen och att hon skulle försöka arbeta med bakbenen istället för att springa in i traven. Men detta var jobbigt och då började hon krångla. Men det är något vi får fortsätta arbeta med.

Imorgon är det hoppning för Linda som står på schemat. Jag vet inte riktigt om jag vill detta....får är hon så pigg som hon har varit dom här dagarna så vet jag inte hur det kommer sluta. Men jag får väl rida/gå dit bort och se om jag hoppar eller inte....Någon som känner sig manad att hoppa istället för mig????

Annars ser min planering ut så här för veckan: Onsdag: uteritt, torsdag: vila, fredag: träning i paddocken, lördag: vila och söndag: träning i paddocken...Bra eller dålig planering????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar