måndag 30 april 2018

Dagens fundering

Jag vet inte om jag berättade att jag för ett tag sen hade ute en sadelutprovare? I vilket fall som helst så dömde hon ut båda mina sadlar som jag hade fått anpassade till Cillahästen när jag köpte henne. I och för sig av en annan sadelutprovare. Sen har jag tänkt och funderat lite kring det här med sadlar och helt plötsligt finns det massor av olika trådar kring sadlar p nätet, som jag läser.

Och det som faktiskt slår mig när jag löser dessa trådar så pratas det så mycket om varför en häst har ett visst beteende. Till exempel. Hästen bockar och då kanske det är sadeln som det är fel på. Men det intressanta var när Cillahästen bockade som en galning så var det ingen som pratade om att mina sadlar var fel. Ingen nämnde att dressyrsadeln klämde eller något annat utan det pratades bara om andra saker. Jag säger inte att hon inte hade ont rent kroppsligt för det hade hon säkert också men jag tror tyvärr att sadeln var fel anpassad till henne. 

Jag säger inte att jag gjorde fel som skickade iväg henne på tillridning men det var där folk började fråga hur sadeln verkligen satt och det var också där som vi beslutade att inte använda dressyrsadeln. Och det kanske hade varit så att jag inte haft dom problemen om jag tänkt lite mer och faktiskt ifrågasatt min sadel. Jag vet inte... men ibland så kanske man ska titta närmare på sin utrustning och faktiskt ifrågasätt på ett annat sätt, för varför för Cillahästen si eller så och vad kan jag göra åt saken?

Nåja, jag kanske inte ska lite helt blint på ”kunniga personer” utan faktiskt ifråga sätta mer, se Cillahästens reaktion på olika saker, och framför allt lita lite mer på min känsla. För det är ju trots allt så att jag känner min häst bäst :) 

Men man lär sig av sina misstag och man får nya erfarenheter och jag är glad över de erfarenheter jag fått samtidigt som jag känner att livet hade varit enklare om jag hittat svaren tidigare och inte litat blint på de ”kunniga”.

Kram och puss från mig 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar