torsdag 19 april 2018

Pay and ride



Nu har vi äntligen genomfört vår första pay and ride, dressyr. Första gången vi var i väg var ju en pay and jump, clear round. Vi ”hoppade” bara 30 cm men rev varenda hinder. Igår åkte vi på vår första pay and ride, dressyr. I och för sig ett lättare program, LD:3, men det var en hel del fokus på vägar och rätt storlek på volter osv. Absolut inget svårt program men ändå många moment att komma ihåg. Jag var supernervös när jag åkte till stallet för att fixa i ordning osv, men min nervositet försvann i och med att Cillahästen började krångla med lastningen. Hon totalvägrade att gå på transporten. Jag har inte åkt i väg speciellt många gånger men då har hon gått på utan problem men inte igår inte! Det tog en evighet att få på henne och det blev verkligen en kamp. Jag vet att det inte ska vara så för att få på en häst, men igår var jag ju bara tvungen att få henne lastad! Efter en evighet gick hon på. Vi åkte till Stall Tokarp på p&r och var sena! Min plan var ju att vara i tid och hinna vänja Cillahästen vid miljön och allting. Men det hann vi inte riktigt. Det fick bli en snabb uppvärmning i paddocken och sen in i manegen. 

Cillahästen ägnade hela sin tid på Stall Tokarp att gnägga efter sin kompisar. MEN förutom allt gnäggande var hon faktiskt superlugn! Och eftersom lastningen strulade så försvann lite av min nervositet då jag fick fokusera på annat. Ridningen gick bra, eller hyfsat bra. Jag gjorde en del små fel men i det stora hela var jag nöjd. Vi hade tagit oss iväg och vi gjorde det vi skulle och vi gjorde inga större fel. Jag var ju väldigt nervös över att Cillahästen skulle hoppa över staketen eller bralla iväg eller bli rädd för något. Men inget. Hon gnäggade vilket innebar att hon tappade fokus och koncentration. Vi kunde till och med rida ut en sväng när vi skrittade av henne! Hon var lugn och jag blev så stolt över min lilla häst! 

Men lastningen gick som sagt hur dåligt som helst! Så det är bara att öva öva och öva. Nu står ju transporten i stallet så jag får lägga fokus att faktiskt lastträna min lilla häst någon/några gånger i månaden för att vi ska kunna åka iväg själva. Även om det är väldigt skönt att ha med någon så vill jag kunna göra saker själv. Inte vara beroende av någon hela tiden. Så lastning får stå på schemat!

Det roligaste med allt var väl att dressyrdomaren, dömde dock inte mig då jag red en lägre klass, men hon hon tittade när jag red och sa att det var en väldigt trevlig häst :) så glad man blir då! Och jag fock faktiskt bra poäng och trevliga kommentarer :)

Kram och puss från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar